GKG.GPZ.2112.1.2022

Opis uruchamiania portalu eUsług EBOI




Instrukcja użytkownika portalu eUsług EBOI

Portal Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta to skuteczne narzędzie umożliwiające użytkownikom dostęp do informacji sektora publicznego. Portal umożliwia również komunikowanie się obywateli z sektorem publicznym przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych, a także zapewnia podniesienie efektywności działania administracji samorządowej. Za pomocą systemu e-usług internetowych mieszkańcy mogą na bieżąco śledzić wydarzenia ze swojego miasta czy gminy, złożyć wniosek do swojego urzędu, a następnie na bieżąco monitorować status prowadzonej sprawy. Dostęp do funkcjonalności przedstawionych w niniejszej instrukcji zależy od użytkowanej wersji portalu EBOI dlatego też część
z poniższych usług może być aktualnie niewidoczna dla interesanta.


Strona główna

Do usług opisanych w dalszej części instrukcji można przejść poprzez:

1. Wybranie odpowiedniej zakładki z górnego menu, które jest dostępne z każdego poziomu portalu.
2. Wybranie odpowiedniego przycisku znajdującego się na stronie głównej.

Oprócz tego na stronie głównej interesant znajdzie również:

  •  Najczęściej wybierane przez użytkowników portalu usługi.

  • Zakładkę, w której można pobrać aplikację mobilną

  • Informacje teleadresowe do wybranej instytucji oraz przyciski przekierowujące do:
    o Strony głównej Urzędu,
    o Biuletynu Informacji Publicznej.


Rejestracja

W celu rejestracji interesant klika w przycisk „Zarejestruj”, gdzie będzie miał możliwość skorzystania z dwóch opcji rejestracji konta:

  1. Rejestracji poprzez „tradycyjny” formularz rejestracyjny.

  2. Rejestracja z użyciem uwierzytelnienia login.gov.pl.

1. Rejestracja poprzez formularz rejestracyjny

  • Interesant uzupełnia wymagane pola

  • Potwierdzić rejestrację klikając przycisk „Zarejestruj się”.

  • Na adres e-mail podany podczas rejestracji zostanie wysłana wiadomość z informacją o założeniu konta.

Uwaga!

Rejestracja konta z użyciem formularza rejestracji wymaga tzw. Autoryzacji, tj. potwierdzenia tożsamości osobiście, z aktualnym dokumentem tożsamości, u właściciela portalu.

2. Zakładanie konta w systemie za pomocą strony login.gov.pl

Uwaga: aby dokonać rejestracji w opisany poniżej sposób, interesant musi posiadać profil zaufany lub e-dowód.

  • W panelu rejestracyjnym interesant klika na przycisk „Login”.

  • Należy wypełnić wybrać jedną z dostępnych opcji logowania i przejść proces uwierzytelnienia.

  • Po zalogowaniu nastąpi przekierowanie z powrotem na stronę rejestracji.

  • Większość wymaganych danych zostanie pobrana automatycznie z login.gov.pl, przy czym do uzupełnienia pozostanie adres e-mail.

  • Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól należy kliknąć „Zarejestruj się”.

Logowanie

W celu zalogowania interesant klika w przycisk „Zaloguj się”, gdzie będzie miał dostęp do różnych metod logowania. 

Logowanie przy użyciu loginu i hasła

  • W panelu logowania należy wpisać adres e-mail wraz z hasłem, a następnie kliknąć przycisk „Zaloguj się”.

Logowanie za pomocą login.gov.pl

  • W panelu logowania należy nacisnąć przycisk „Login”.

  • Następnie należy postępować zgodnie z opisem dostępnym na stronie login.gov.pl.



Katalog usług

W celu wyświetlenia katalogu usług należy wybrać „Katalog usług” z górnego menu lub wcisnąć przycisk „Składaj wnioski online” na stronie głównej.

Wyszukiwanie kart usług i realizacja usługi

  • W katalogu interesant ma możliwość posortowania kart według kategorii, popularności oraz kolejności alfabetycznej lub może w polu wyszukiwarki wpisać poszukiwaną frazę.

  • Po znalezieniu interesującej nas karty należy kliknąć na jej nazwę aby wyświetlić szczegóły.

  • Aby rozpocząć realizację usługi w części „E-formularz” należy kliknąć na dostępny link, który przekieruje do uprzednio przygotowanego e-formularza. Następnie możliwe będzie jego wypełnienie i przesłanie do Urzędu

W zależności od konfiguracji udostępnionych eUsług, przejście do e-formularza może wymagać od interesantów zalogowania na zautoryzowane konto EBOI.



Wypowiedz się

W celu wypełnienia udostępnionych przez urząd ankiet lub sond interesant przechodzi do sekcji "Wypowiedz się" poprzez wybranie odpowiedniego przycisku z górnego menu lub na stronie głównej.

  • Interesant zostaje przeniesiony do listy dostępnych sond i ankiet. Domyślnie wyświetlane są wszystkie aktualnie trwające głosowania, jednak listę tę można zmodyfikować korzystając z:
    1. Przełączenia widoku na ankiety lub sondy.
    2. Przycisku przenoszącego do widoku wyników zakończonych głosowań.
    3. Filtra dotyczącego czasu trwania głosowania oraz wyszukiwarki.
    4. Filtra dotyczącego aktualnego udziału w głosowaniu.

  • Aby wziąć udział w wybranej formie wypowiedzi należy przy odpowiedniej pozycji na liście wybrać przycisk „Wypełnij” i oddać głos.

 


Profil użytkownika

Po zalogowaniu interesant ma dostęp do panelu użytkownika. Po kliknięciu w prawym górnym rogu na nazwę użytkownika rozwija się menu kontekstowe z którego wybieramy swoją nazwę profilu – domyślnie jest to „Profil główny”.

  • Po wybraniu z menu kontekstowego zakładki „Moje sprawy” możemy przeglądać nasze płatności, sprawy, złożone wnioski oraz powiadomienia znajdujące się w zakładce „Powiadomienia”.

  • Podobną funkcję spełniają symbole megafonu, banknotu i folderu, które odpowiednio przekierowują nas do powiadomień, płatności oraz spraw.

Wnioski

Po przejściu do zakładki: „Wnioski” wyświetlona zostaje lista zarejestrowanych wniosków. Lista wniosków podzielona jest wg kategorii i zawiera informacje o:

  • Nazwie formularza, na którym został wypełniony wniosek,

  • Statusie wniosku – wniosek jest możliwy do zapisania w trakcie uzupełniania bez konieczności wprowadzenia wartości we wszystkie pola wymagalne. Lista wniosków z kolei daje możliwość powrotu i dokończenie uzupełniania danych oraz wysłania wniosku.

  • Dacie utworzenia oraz dacie ostatniej modyfikacji,

  • Czy jest to wniosek zintegrowany z platformą ePUAP,

  • Czy został podpisany i posiada potwierdzenie odbioru (UPO_ID).

Wskazanie pojedynczego wniosku aktywuje akcje znajdujące się w dolnej części listy. Ilość aktywnych akcji zależna jest głównie od statusu wniosku, tj.:

  • Dla wniosku o statusie „Roboczy” dostępne są akcje: Podgląd, Edytuj, Usuń, Pobierz XML,

  • Dla wniosku o statusie „Wysłany” dostępne są akcje: Podgląd, Wycofaj, Pobierz XML, Pobierz potwierdzenie.

Sprawy

Po przejściu do zakładki „Sprawy” wyświetlona zostaje lista spraw, do których ma dostęp interesant. Można je usunąć z listy, sprawdzić ich stan oraz przejść do szczegółów wybierając odpowiedni przycisk znajdujący się przy sprawie w kolumnie „Akcja”.

 


Płatności

Po przejściu do zakładki „Płatności” wyświetlone zostają listy zobowiązań oraz płatności uiszczonych. W celu uregulowania płatności należy dodać odpowiednią pozycję z listy do koszyka poprzez wybranie przycisku „Do koszyka”. Aby rozwinąć okno zawierające szczegóły płatności należy wybrać przycisk z nazwą rodzaju zobowiązania.

  • Aby kontynuować płatność należy wybrać przycisk „Przejdź do koszyka” znajdujący się pod listą płatności lub skorzystać z przycisku „Koszyk płatności” obok menu kontekstowego użytkownika.

  • Po przejściu do koszyka należy wybrać przycisk „Przejdź do wyboru płatności”. W przypadku rezygnacji klikamy w przycisk „Usuń” przy wysokości zobowiązania.

  • W kolejnym kroku wybieramy metodę płatności i klikamy „Zapłać”.

  • Następuje przekierowanie na stronę operatora płatności, gdzie należy dokończyć transakcję.



Opłaty urzędowe

Użytkownik ma możliwość uiszczenia należności za opłaty urzędowe. W tym celu należy użyć przycisku "Opłaty urzędowe”:

  • Następnie należy wybrać przycisk „Rozwiń” przy opłacie, która nas interesuje:

  • W kolejnym kroku wybieramy „Wylicz opłatę”:

W zależności od tego czy jesteśmy zalogowani czy nie:

  • Użytkownik zalogowany wpisuje kwotę należności jaką musi uiścić i klika „Dodaj do koszyka”:

  • Zostajemy przeniesieni do menu „Płatności” gdzie klikamy przycisk „Przejdź do wyboru płatności:



  • Następnie wybieramy jedną z dostępnych metod płatności i potwierdzamy przyciskiem „Zapłać”:

  • Dalej finalizujemy płatność zgodnie ze wskazówkami danego operatora płatności. Zakończona płatność jest potwierdzona stosownym komunikatem:

Użytkownik niezalogowany przed przejściem do wyboru płatności (za pomocą przycisku „Dodaj do koszyka”) musi wcześniej uzupełnić wymagane dane osobowe. Po uzupełnieniu danych można również skorzystać z opcji wygenerowania druku do wpłaty aby uiścić należność standardowymi sposobami, tj. przelewem bądź wpłacając pieniądze osobiście na poczcie.

 

Ustawienia konta

Zalogowany użytkownik rozwija menu kontekstowe użytkownika i wybiera pozycje „Ustawienia konta”.

W ustawieniach konta interesant ma dostęp do informacji podzielonych na grupy danych, informacje te związane są z profilem głównym konta:

  • Dane ogólne” – udostępnia informacje wprowadzone podczas rejestracji, udostępnia do edycji pola Imię i nazwisko,

  • Dane adresowe” – pozwala na wprowadzenie danych adresowych związanych z profilem głównym

  • Dane kontaktowe” – umożliwia wprowadzenie i aktualizację danych kontaktowych, które w przypadku wyrażenia zgody, będą użyte podczas wysyłania powiadomień.

  • Dane mieszkańca” – informacje przekazywane do zintegrowanego portalu: e-Konsultacji, portalu obsługującego konsultacje społeczne oraz budżet obywatelski JST.

  • Informacje EPUAP” – informacje związane z kontem ePUAP, do edycji i uzupełnienia adres skrytki ePUAP, który będzie pobierany we wnioskach przekazywanych na platformę ePUAP.

  • Zgody i regulaminy” – informacje o zgodach na powiadomienia w podziale na udostępnione kanały komunikacji oraz możliwość pobrania regulaminu portalu w formie pliku pdf.



Zakładka: „Moje profile” widoku Ustawienia konta umożliwia rejestrację dodatkowych profilów, w ramach których obsługiwane będą usługi, płatności i powiadomienia, np. profilu firmy, spółki, instytucji.







Strona 3 z 3


Projekt pn. „Budowa Metropolitalnego Systemu Informacji Przestrzennej (MeSIP) dla Metropolii Poznań" współfinansowany

w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego na lata 2014-2020


Powrót
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce