GKG.GPZ.2112.1.2022 | Opis uruchamiania portalu eUsług EBOI |
Instrukcja użytkownika portalu eUsług EBOI
Spis treści
Portal Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta to skuteczne narzędzie umożliwiające użytkownikom dostęp do informacji sektora publicznego. Portal umożliwia również komunikowanie się obywateli z sektorem publicznym przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych, a także zapewnia podniesienie efektywności działania administracji samorządowej. Za pomocą systemu e-usług internetowych mieszkańcy mogą na bieżąco śledzić wydarzenia ze swojego miasta czy gminy, złożyć wniosek do swojego urzędu, a następnie na bieżąco monitorować status prowadzonej sprawy. Dostęp do funkcjonalności przedstawionych w niniejszej instrukcji zależy od użytkowanej wersji portalu EBOI dlatego też część
z poniższych usług może być aktualnie niewidoczna dla interesanta.
Strona główna
Do usług opisanych w dalszej części instrukcji można przejść poprzez:
1. Wybranie odpowiedniej zakładki z górnego menu, które jest dostępne z każdego poziomu portalu.
2. Wybranie odpowiedniego przycisku znajdującego się na stronie głównej.
Oprócz tego na stronie głównej interesant znajdzie również:
Najczęściej wybierane przez użytkowników portalu usługi.
Zakładkę, w której można pobrać aplikację mobilną
Informacje teleadresowe do wybranej instytucji oraz przyciski przekierowujące do:
o Strony głównej Urzędu,
o Biuletynu Informacji Publicznej.
Rejestracja
W celu rejestracji interesant klika w przycisk „Zarejestruj”, gdzie będzie miał możliwość skorzystania z dwóch opcji rejestracji konta:
Rejestracji poprzez „tradycyjny” formularz rejestracyjny.
Rejestracja z użyciem uwierzytelnienia login.gov.pl.
1. Rejestracja poprzez formularz rejestracyjny
Interesant uzupełnia wymagane pola
Potwierdzić rejestrację klikając przycisk „Zarejestruj się”.
Na adres e-mail podany podczas rejestracji zostanie wysłana wiadomość z informacją o założeniu konta.
Uwaga!
Rejestracja konta z użyciem formularza rejestracji wymaga tzw. Autoryzacji, tj. potwierdzenia tożsamości osobiście, z aktualnym dokumentem tożsamości, u właściciela portalu.
2. Zakładanie konta w systemie za pomocą strony login.gov.pl
Uwaga: aby dokonać rejestracji w opisany poniżej sposób, interesant musi posiadać profil zaufany lub e-dowód.
W panelu rejestracyjnym interesant klika na przycisk „Login”.
Należy wypełnić wybrać jedną z dostępnych opcji logowania i przejść proces uwierzytelnienia.
Po zalogowaniu nastąpi przekierowanie z powrotem na stronę rejestracji.
Większość wymaganych danych zostanie pobrana automatycznie z login.gov.pl, przy czym do uzupełnienia pozostanie adres e-mail.
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól należy kliknąć „Zarejestruj się”.
Logowanie
W celu zalogowania interesant klika w przycisk „Zaloguj się”, gdzie będzie miał dostęp do różnych metod logowania.
Logowanie przy użyciu loginu i hasła
W panelu logowania należy wpisać adres e-mail wraz z hasłem, a następnie kliknąć przycisk „Zaloguj się”.
Logowanie za pomocą login.gov.pl
W panelu logowania należy nacisnąć przycisk „Login”.
Następnie należy postępować zgodnie z opisem dostępnym na stronie login.gov.pl.
Katalog usług
W celu wyświetlenia katalogu usług należy wybrać „Katalog usług” z górnego menu lub wcisnąć przycisk „Składaj wnioski online” na stronie głównej.
Wyszukiwanie kart usług i realizacja usługi
W katalogu interesant ma możliwość posortowania kart według kategorii, popularności oraz kolejności alfabetycznej lub może w polu wyszukiwarki wpisać poszukiwaną frazę.
Po znalezieniu interesującej nas karty należy kliknąć na jej nazwę aby wyświetlić szczegóły.
Aby rozpocząć realizację usługi w części „E-formularz” należy kliknąć na dostępny link, który przekieruje do uprzednio przygotowanego e-formularza. Następnie możliwe będzie jego wypełnienie i przesłanie do Urzędu
W zależności od konfiguracji udostępnionych eUsług, przejście do e-formularza może wymagać od interesantów zalogowania na zautoryzowane konto EBOI.
Wypowiedz się
W celu wypełnienia udostępnionych przez urząd ankiet lub sond interesant przechodzi do sekcji "Wypowiedz się" poprzez wybranie odpowiedniego przycisku z górnego menu lub na stronie głównej.
Interesant zostaje przeniesiony do listy dostępnych sond i ankiet. Domyślnie wyświetlane są wszystkie aktualnie trwające głosowania, jednak listę tę można zmodyfikować korzystając z:
1. Przełączenia widoku na ankiety lub sondy.
2. Przycisku przenoszącego do widoku wyników zakończonych głosowań.
3. Filtra dotyczącego czasu trwania głosowania oraz wyszukiwarki.
4. Filtra dotyczącego aktualnego udziału w głosowaniu.
Aby wziąć udział w wybranej formie wypowiedzi należy przy odpowiedniej pozycji na liście wybrać przycisk „Wypełnij” i oddać głos.
Profil użytkownika
Po zalogowaniu interesant ma dostęp do panelu użytkownika. Po kliknięciu w prawym górnym rogu na nazwę użytkownika rozwija się menu kontekstowe z którego wybieramy swoją nazwę profilu – domyślnie jest to „Profil główny”.
Po wybraniu z menu kontekstowego zakładki „Moje sprawy” możemy przeglądać nasze płatności, sprawy, złożone wnioski oraz powiadomienia znajdujące się w zakładce „Powiadomienia”.
Podobną funkcję spełniają symbole megafonu, banknotu i folderu, które odpowiednio przekierowują nas do powiadomień, płatności oraz spraw.
Wnioski
Po przejściu do zakładki: „Wnioski” wyświetlona zostaje lista zarejestrowanych wniosków. Lista wniosków podzielona jest wg kategorii i zawiera informacje o:
Nazwie formularza, na którym został wypełniony wniosek,
Statusie wniosku – wniosek jest możliwy do zapisania w trakcie uzupełniania bez konieczności wprowadzenia wartości we wszystkie pola wymagalne. Lista wniosków z kolei daje możliwość powrotu i dokończenie uzupełniania danych oraz wysłania wniosku.
Dacie utworzenia oraz dacie ostatniej modyfikacji,
Czy jest to wniosek zintegrowany z platformą ePUAP,
Czy został podpisany i posiada potwierdzenie odbioru (UPO_ID).
Wskazanie pojedynczego wniosku aktywuje akcje znajdujące się w dolnej części listy. Ilość aktywnych akcji zależna jest głównie od statusu wniosku, tj.:
Dla wniosku o statusie „Roboczy” dostępne są akcje: Podgląd, Edytuj, Usuń, Pobierz XML,
Dla wniosku o statusie „Wysłany” dostępne są akcje: Podgląd, Wycofaj, Pobierz XML, Pobierz potwierdzenie.
Sprawy
Po przejściu do zakładki „Sprawy” wyświetlona zostaje lista spraw, do których ma dostęp interesant. Można je usunąć z listy, sprawdzić ich stan oraz przejść do szczegółów wybierając odpowiedni przycisk znajdujący się przy sprawie w kolumnie „Akcja”.
Płatności
Po przejściu do zakładki „Płatności” wyświetlone zostają listy zobowiązań oraz płatności uiszczonych. W celu uregulowania płatności należy dodać odpowiednią pozycję z listy do koszyka poprzez wybranie przycisku „Do koszyka”. Aby rozwinąć okno zawierające szczegóły płatności należy wybrać przycisk z nazwą rodzaju zobowiązania.
Aby kontynuować płatność należy wybrać przycisk „Przejdź do koszyka” znajdujący się pod listą płatności lub skorzystać z przycisku „Koszyk płatności” obok menu kontekstowego użytkownika.
Po przejściu do koszyka należy wybrać przycisk „Przejdź do wyboru płatności”. W przypadku rezygnacji klikamy w przycisk „Usuń” przy wysokości zobowiązania.
W kolejnym kroku wybieramy metodę płatności i klikamy „Zapłać”.
Następuje przekierowanie na stronę operatora płatności, gdzie należy dokończyć transakcję.
Opłaty urzędowe
Użytkownik ma możliwość uiszczenia należności za opłaty urzędowe. W tym celu należy użyć przycisku "Opłaty urzędowe”:
Następnie należy wybrać przycisk „Rozwiń” przy opłacie, która nas interesuje:
W kolejnym kroku wybieramy „Wylicz opłatę”:
W zależności od tego czy jesteśmy zalogowani czy nie:
Użytkownik zalogowany wpisuje kwotę należności jaką musi uiścić i klika „Dodaj do koszyka”:
Zostajemy przeniesieni do menu „Płatności” gdzie klikamy przycisk „Przejdź do wyboru płatności:
Następnie wybieramy jedną z dostępnych metod płatności i potwierdzamy przyciskiem „Zapłać”:
Dalej finalizujemy płatność zgodnie ze wskazówkami danego operatora płatności. Zakończona płatność jest potwierdzona stosownym komunikatem:
Użytkownik niezalogowany przed przejściem do wyboru płatności (za pomocą przycisku „Dodaj do koszyka”) musi wcześniej uzupełnić wymagane dane osobowe. Po uzupełnieniu danych można również skorzystać z opcji wygenerowania druku do wpłaty aby uiścić należność standardowymi sposobami, tj. przelewem bądź wpłacając pieniądze osobiście na poczcie.
Ustawienia konta
Zalogowany użytkownik rozwija menu kontekstowe użytkownika i wybiera pozycje „Ustawienia konta”.
W ustawieniach konta interesant ma dostęp do informacji podzielonych na grupy danych, informacje te związane są z profilem głównym konta:
„Dane ogólne” – udostępnia informacje wprowadzone podczas rejestracji, udostępnia do edycji pola Imię i nazwisko,
„Dane adresowe” – pozwala na wprowadzenie danych adresowych związanych z profilem głównym
„Dane kontaktowe” – umożliwia wprowadzenie i aktualizację danych kontaktowych, które w przypadku wyrażenia zgody, będą użyte podczas wysyłania powiadomień.
„Dane mieszkańca” – informacje przekazywane do zintegrowanego portalu: e-Konsultacji, portalu obsługującego konsultacje społeczne oraz budżet obywatelski JST.
„Informacje EPUAP” – informacje związane z kontem ePUAP, do edycji i uzupełnienia adres skrytki ePUAP, który będzie pobierany we wnioskach przekazywanych na platformę ePUAP.
„Zgody i regulaminy” – informacje o zgodach na powiadomienia w podziale na udostępnione kanały komunikacji oraz możliwość pobrania regulaminu portalu w formie pliku pdf.
Zakładka: „Moje profile” widoku Ustawienia konta umożliwia rejestrację dodatkowych profilów, w ramach których obsługiwane będą usługi, płatności i powiadomienia, np. profilu firmy, spółki, instytucji.
Strona 3 z 3
Projekt pn. „Budowa Metropolitalnego Systemu Informacji Przestrzennej (MeSIP) dla Metropolii Poznań" współfinansowany
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego na lata 2014-2020